Zdravie ako investícia

Pred takmer tridsiatimi rokmi, v čase pred revolúciou, vnímali ľudia služby a výkony lekárov ako samozrejmé a bezplatné. Dnes musia siahnuť do vrecka, návštevu zubára nevynímajúc. Neraz sa strach z ošetrenia, bolesti strieda s pocitom, že na „dobrého“ stomatológa jednoducho nemajú. Po rokoch počúvame o investícii, investovaní do zdravia, o tom, že na sebe nemáme šetriť. Ako to vnímate vy, pán primár?

Je to veľmi široký pojem. Vo všeobecnosti - aj vtedy existovali v stomatológii doplatky. Keď sa robil mostík, bolo treba uhradiť istú časť nákladov. Záležalo na materiáli. Ak ho to niekto chcel kvalitnejší, v tomto prípade zo zlata, tak práve to zlato si musel pacient dokúpiť. Čiže ani vtedy nič nebolo úplne zadarmo, doplatky boli vždy. Považovalo sa to za spoluúčasť. Zadarmo bol iba obyčajný mostík z náhradného materiálu.

A čo sa týka vývoja služieb a technológie? Neviem, ako v iných odboroch, no u nás je to tak, že kvalita výkonov a materiálov rapídne vzrástla, výkony sú rádovo drahšie, ale aj ich životnosť je násobná. Samotný jednotkový výkon je síce drahší, ale z dlhodobého hľadiska ušetríte, lebo sa práca nemusí prerábať, a vydrží tak to dlhšie.

Všetko však súvisí so všetkým. Ako dnes, tak aj pred pár rokmi bola základom prevencie kvalitná starostlivosť o ústnu hygienu, no nefungovalo to. Predtým neexistovala dentálna hygiena v podobe, ako ju poznáme dnes. Chýbala osveta, výskumy, ľudia poriadne nevedeli, ako sa majú o zuby starať. Ani samotné práce nemohli tak trvácne, ako teraz, keď sa o výkony človek stará. Druha vec je prevedenie. Napríklad plomba. Lekár mal počas dňa ošetriť 25 pacientov, čiže sa samotnému výkonu nemohol venovať príliš dlho a nezabúdajme na materiály a pomôcky, ktoré mal vtedy k dispozícii. Pri tej najlepšej vôli zvládol, čo mohol, plomba vydržala 3 – 4 roky a potom ju musel prerábať. Medzitým sa ten zub pod plombou zas o kúsok pokazil, tak bolo treba viac zo zuba vyvŕtať a urobiť väčšiu plombu. Mohlo sa stať, že kaz prešiel do zubnej drene, to už bolo treba vybrať nervy, vyčistiť koreňové kanáliky. A to boli ďalšie peniaze. Ak to zhrnieme, tak prístrojové vybavenie, ale i vedomosti a zručnosti boli vtedy niekde inde. Dnes by sme mohli pokojne povedať, že až v stredoveku, v porovnaní s dneškom. Mnohokrát to nakoniec končilo stratou zubu. Ak pacient prišiel o osmičku, v podstate sa nič hrozné nestalo. Horšie to bolo, keď prišiel o predný zub.

 

Ako sa riešili takéto prípady? Z pohľadu estetiky a komfortu pacienta nič príjemné ...

Obrúsili sa susedné zdravé zuby, na to sa dala konštrukcia, ktorá takisto mala svoju obmedzenú životnosť a jej prevedenie bolo výrazne menej sofistikované oproti dnešku. Dnes, aj keď sme nútení z nejakého dôvodu urobiť mostík, technicky to je omnoho dokonalejšie.

Vrátim sa však k časom minulým. Často pacient s mostíkom časom prišiel aj o tie pilierové zuby a mostík sa musel extendovať, rozširovalo sa obrusovanie zubov a pacient tak relatívne rýchlo prichádzal o zuby. Nakoniec sa dopracoval k vyklápacím protézam. A nehovorím o bolesti, ktorá tieto úkony sprevádzala. Každé ošetrenie niečo stálo ...

 

A ako to funguje dnes?

Pamätám si, ako nás na škole učili výplne koreňových kanálikov… v zásade sa zub otvoril, vyčistilo sa to, nechala sa rana voľná, potom prišiel pacient opäť, opäť sa to vyčistilo, dala sa tam akási vložka, potom ďalšia návšteva za nejaký čas, nasledovala koreňová výplň, pacient išiel domov, čakali sme, čo sa bude diať. Keď to bolo v poriadku, tak sme to vyplnili, na ďalší krát sa zub obrúsil, urobila sa korunka, ktorá bola pripravená až o dva týždne - to znamená, že celý proces trval mesiace!

Ak kaz, s ktorým pacient príde do ordinácie, je ešte v rozumnom štádiu, urobíme výplň, pacienta naučíme – v spolupráci s profesionálnou dentálnou hygieničkou - poriadne sa starať o zuby a tá plomba vydrží pokojne 20 rokov! To znamená, že aj napriek vyššej počiatočnej investícii v konečnom dôsledku ušetrí, ušetrí na čase, bolesti, na celý ten proces v ďalších rokoch - na ďalších výplniach, mostíkoch, protézach…

Čo zvládneme dnes pri jednej návšteve? Keď príde pacient, ktorý má kaz až do pulpy, teda do drene, sadne si do kresla, dostane anestézu. Pri jednej návšteve odstránime napadnutú zubnú dreň, vyčistíme koreňový systém, vydezinfikujeme ho, rovno sa definitívne zaplní, hneď urobíme nadstavbu či dostavbu zuba, čo je všetko príprava na konečné doriešenie, v dnešnej dobe už nie korunka ale Onlay.

 

Čo to je Onlay?

Hlavný rozdiel medzi korunkou a Onlay je v tom, že onley je akási nadstavba, čapica, ktorá sa položí na zub, naopak pri klasickej korunke sa zub musí po celom obvode obrúsiť aj z výšky a ide na to čapica. Znamená to ďaleko väčšiu stratu zubných tkanív a zub sa stáva oveľa menej odolný. Týmto postupom ušetríme pacientovi mnoho návštev a sedení v zubárskom kresle. Poskytneme mu kvalitu života hneď pri prvom ošetrení.

To isté je pri strate zubu. Keď človek príde s tým, že mu nejaký zub chýba, dnes už neobrúsime susedné zdravé zuby, aby sme nasadili mostík….lebo to považujeme v dnešnej dobe za úplné barbarstvo. Pred 20 rokmi to bol štandard. Chvalabohu sa technológie v stomatológii posunuli neuveriteľne dopredu, z čoho profitujú najmä pacienti.

 

Práve chýbajúci zub je nočná mora. Ako viete pomôcť pacientovi?

Každý proces u nás začína anestézou. Dnes už žiadny, ani ten najzložitejší úkon nemusí pacient doslova pretpieť. Ošetrujeme bezbolestne a v pohode. Po anestéze odklopíme ďasno, našróbujeme šrób do kosti, ak treba, doplníme trochu kosti - veľmi zjednodušene povedané. Je to potrebné pre správnu kontúru ďasna. Urobia sa otlačky, následne funkčná korunka. Ostatné zuby zostávajú nedotknuté - nemusíme ničiť susedné zuby. A má to ohromnú výhodu. Napriek tomu, že sa ľudia boja, čo sa stane, keď kosť implantát nepríjme, čo sa stáva zhruba v 2% prípadov - nemusíte sa báť. Kosť sa zahojí a my môžeme implantovať znova, do toho istého miesta za približne 3-4 mesiace a nič sa nestane. Kosť je, na rozdiel od zuba orgán, ktorý sa regeneruje sám.  Keď už raz zub obrúsim, tak je to natrvalo, nedoplní sa. Kosť sa zregeneruje. Po troch mesiacoch v mieste nájdeme rovnakú kosť, akú sme tam mali pred implantáciou.

 

Čo stojí za týmto skokom v záchovnej stomatológii? Lepšie materiály?

Určite, dnes disponujeme neskutočne kvalitnými novými materiálmi. Zlepšilo sa technické vybavenie stomatologických ambulancií. Ak by som mal jedným slovom zhrnúť čo je za tým, sú to výskumy. Roky a roky výskumov, ktoré prišli s novými postupmi. Konkrétne v záchovnej stomatológii je to výskum, ako sa nové materiály majú správne používať, aby bol výsledok čo najlepší a vydržal čo najdlhšie. Očakávania sú veľké. Správne použitie nových materiálov je kľúčové. Opäť môžem spomenúť, pre porovnanie, moju univerzitnú prípravu. Vtedy nás ešte učili, aby sme fotokompozitné biele výplne v žiadnom prípade nedávali do zadných zubov, lebo sa pokazia. Bolo to preto, lebo vtedajší spôsob použitia mal v sebe zakódované, že sa to nie je urobiť tak, aby sa zub pod výplňou nepokazil a aby biela výplň aj v zadnou zube spoľahlivo fungovala. Dnes je to bežné a máme k dispozícii výsledky výskumov, že keď sú fotokompozitné biele výplne urobené správne, vydržia dlhšie a sú spoľahlivejšie ako staré amalgámové. Správnym použitím kvalitných materiálov sme sa dopracovali k tomu, že aj postupy a materiály, ktoré boli v minulosti zaznávané, sú dnes z medicínskeho hľadiska uprednostňované.

 

Kvalita výkonu i materiálov je dnes veľmi dôležitá.  Komunikujeme so svojim lekárom, no za úspešným zákrokom sú i ľudia, odborníci, ktorých na prvý pohľad nevnímame, nevidíme. Sú však rovnako dôležitý, ako stomatológ sám. Niekto musí zuby vymodelovať, pripraviť, iste máte okolo seba kvalitných dodávateľov, aby služba bola stopercentná. Je aj toto všetko zahrnuté do konečnej ceny? Občas si to totiž ako pacienti neuvedomujeme. Vnímame len to, že zrazu na rozdiel od minulých čias sa zo zubárskych výkonov stali výrazné položky v rodinných rozpočtoch….

Presne ste popísali názor väčšiny, no iba do chvíle, kedy naozaj potrebujú odbornú a kvalitnú prácu. Niektorých zo starších kolegov už opustila chuť vzdelávať a zdokonaľovať sa, niekde je prebytok pacientov a lekári necítia tlak zlepšovať sa a prinášať inovácie. Je aj veľa lekárov, ktorí sú kvalitní a šikovní, ktorí poskytujú výborné služby, a tí už plávajú na rovnakej cenovej hladine ako my. Ak totiž chcete túto prácu robiť na vysokej úrovni, ktorá klientom zabezpečí spokojnosť a zdravie, musíte mať dostatočne veľký priestor, kvalitné prístroje, nástroje, materiály, v neposlednom rade zodpovedajúce vzdelanie, motivovaných ľudí-kolegov a samozrejme čas. Niekto urobí plombu za 10 minút, ale kvalitný výkon sa dá odviesť tak za hodinu. Takže ak pracujem 4-krát dlhšie, nemôže to stáť toľko, čo 10 minút. Celá stomatológia je dnes výrazne drahšia ako pred rokmi. Veď, kto už by chcel dnes prísť do ambulancie vybavenej technológiou spred 30 rokov? Nehovoriac o materiáloch. No a toto všetko sa premietlo do dnešných cien.


Naši klienti, ktorí si u nás dali spraviť zuby hodnotu kvalitnej roboty už pochopili. Nepolemizujú o tom, čo je drahé. Zuby sú hodnota. Zdravie je dnes hodnota.

V Bratislave už existuje skupina kliník, ktorých ceny sú rovnaké alebo porovnateľné. Rozhodli sa ponúkať kvalitu. Líšia sa už len v detailoch, ako napr. či sú otvorení počas sviatkov atď.

 

Cenu niečoho si lepšie uvedomíme, ak ju porovnáme s nákladmi, ktoré sú pre nás bežné. Mali by sme na to myslieť aj pri debatách o tom, že zubári sú zbytočne drahí, čo poviete?

Celkom určite. Názorný príklad často otvorí pacientom oči a uvedie veci na správnu mieru. Zoberme si napríklad tankovanie. Raz do týždňa načerpáme plnú nádrž za 60 až 80 €, jedna väčšia plomba stojí 100 €, menšia 40 až 50€. Nádrž nám vydrží týždeň, pričom plomba 20 rokov a je to niečo, čo nám pomáha. Mať zdravé zuby totiž nie je len estetická záležitosť ale najmä zdravotná. Treba mať na pamäti trojčlenku: Pomer kvalita - výdrž - cena. Je to teda drahé?

To isté implantát. Lacnejší implantát stojí približne 450 €, drahší 820 € - tak to môžeme porovnať s týždennou dovolenkou v Chorvátsku. Opäť je to na posúdenie. A o prioritách. Jeden týždeň kontra 30 rokov. Keď sa raz implantát prihojí a nenastanú žiadne komplikácie, vydrží desiatky rokov! To je predsa dlhodobá investícia. A ten svätý pokoj je na nezaplatenie! Bolesť, komfort, čas, estetika - to sú často nevyčísliteľné hodnoty.

 

Vy, pán primár, sledujete trendy. Kam sa, podľa vás, zubárska profesia v budúcnosti bude uberať? Už dnes sú neodmysliteľné počítače, 3D zobrazovania, mikroskopy…

To sú všetko ešte relatívne malé zmeny. Hlavná zmena je, že práca je menej invazívna, je treba menej vŕtať do zuba, výrazne spoľahlivejšia a prirodzenejšia estetika - dnes už sa snaží každý robiť tak, aby jeho práce vyzerali ako pravé zuby. Dnes už nikto nevyrába plechovú korunku. Podľa mňa bude výrazná zmena v tom, keď sa začnú prirodzenejšie nahradzovať chýbajúce zuby. Netrúfam si povedať, do akej miery to bude možné, ale možno sa dožijeme toho, že sa niekde externe vypestuje vlastný zub, ktorý sa následne zasadí (ako dnes implantát) a nechá sa hojiť. Alebo sa vo vlastnom tele indukuje proces rastu zubu a ten vyrastie. To je myslím oblasť, ktorá je veľmi zaujímavá, čo sa týka budúcnosti, čo poviete?


Objednať
teraz

OBJEDNÁVKA

Vyberte si kliniku

Bratislava

+421 (0) 2 5464 7417
schill@schill.sk

víkendová pohotovosť: +421 (0) 903 280 280

vylpňte formulár a my sa Vám ozveme

Zaslaním vyplneného formuláru beriete na vedomie, že spoločnosť Schill Dental Clinic s.r.o., Schill Dental Clinic Žilina s.r.o., Schill Dental Clinic Košice s.r.o. a Schill Dental Clinic Praha s.r.o. budú spracúvať Vaše osobné údaje výhradne za účelom vybavenia Vašej objednávky.
 
Zároveň naše spoločnosti pristupujú k ochrane Vašich osobných údajov seriózne a preto upriamujeme Vašu pozornosť na Poučenie dotknutej osoby, kde sa dozviete kompletné informácie o Vašich právach a spôsobe spracúvania Vašich osobných údajov.